Jak vybrat svatební místo

TO-DO list výběru svatebního místa

Výběr svatebního místa je naprosto stěžejní. Správně vybrané místo vám pomůže udělat skvělou svatbu, zatímco špatně zvolené místo vám může zážitek z vašeho svatebního dne pokazit. Typicky bude výběr svatebního místa to první, co budete v rámci plánování vaší svatby řešit. Výběr svatebního místa pak úzce souvisí s volnými termíny daného místa a na zvolený termín svatby navazuje rezervace vašich dalších dodavatelů.

1. Ujasněte si vizi

Je vám bližší město, stodola, zámek, kulturní dům či něco jiného?

Budete chtít obřad i následnou hostinu a zábavu na stejném místě?

Chcete hostinu a následnou párty čistě vevnitř, venku nebo chcete mít k dispozici obě možnosti?

Tohle jsou hlavní otázky, které byste si měli klást. Základem je ujasnit si vizi vaší svatby a představu o prostředí. Snažte se vzájemně shodnout už na začátku, je to klíčové!

V zásadě budete volit mezi těmito typy míst:

  • Hotely, resorty a penziony Velkou výhodou může být možnost cateringu “in house” a také možnost ubytování. Často se jedná o svatební místa, která jsou na svatby připravená a odbavují jich desítky ročně. Zvládnou tak celou svatbu od ranních příprav až po večerní párty v jednom prostředí.
  • Stodoly a statky Většinou místa specializovaná čistě na organizování svateb. Stodoly jsou v dnešní době velkým hitem a neustále jich přibývá. Elegance spojená s rustikálním nádechem místa a decentní barevnou paletou působí opravdu skvěle. Pokud máte blízko k přírodě, dost možná budete vybírat právě ze stodol a statků.
  • Zámky Pokud vám jde především o dojem luxusu a elegance, je pro vás prostředí zámku jasnou volbou.
  • Vinařství Ačkoliv se jedná primárně o doménu jižní Moravy, nesmí vinařství ve výčtu chybět. To však neznamená, že se ve vinařstvích berou výhradně lokální novomanželé. Běžně ve vinařstvích fotím svatby párům ze všech koutů republiky.
  • Městské podniky Cítíte se nejlépe v ruchu města a většinu svatebčanů máte v blízkém okolí? I ve městech jsou skvělá svatební místa. Velkou výhodou může být právě dostupnost místa pro vás a vaše hosty a absence řešení ubytování.
  • Kulturní domy Tradiční místa, která jsou doménou především vesnic a menších měst. Často se jedná o dostupnější varianty svatebního místa v případě, kdy máte napnutý rozpočet. Věřte ale, že jsem viděl hned několik skvěle nazdobených kulturáků. Stačí jen trochu péče v rámci příprav svatby.
  • Ostatní místa

2. Stanovte si počet hostů

Celkový počet osob na svatbě úzce souvisí s výběrem svatebního místa. Standardní počet svatebčanů je někde v rozmezí 60-100 osob. Výjimkou nejsou menší svatby v úzkém kruhu 10-30 osob, ale i velké svatby o 150 nebo 200 lidech.

Je zřejmé, že pro různý počet osob je potřeba různých velikostí prostor. Proto mají některá svatební místa definovaný maximální přípustný počet svatebčanů, což je údaj, který byste rozhodně měli řešit, zvlášť pokud plánujete větší svatbu.

3. Lokace, lokace, lokace!

Správná volba lokace svatebního místa je naprosto stěžejní. Máte půlku rodiny z Prahy a půlku z Ostravy? Pak byste pravděpodobně neměli plánovat svatbu v Beskydech, kam jedna půlka rodiny pojede hodinu a druhá půlka 5 hodin. Výjimky samozřejmě potvrzují pravidlo, ale typicky je fér zvolit střední cestu.

4. Potřebujete ubytování?

Co se dostupnosti ubytování týče, jednotlivá svatební místa se v tomto přístupu velmi liší a dost možná se bude jednat o hlavní argument, podle kterého se budete rozhodovat.

Místo může nabízet tyto možnosti ubytování

  • Žádné ubytovací kapacity (typicky případ stodol)
  • Jednotky lůžek pro vás, svědky a nejbližší rodinu (různé statky, vinařství a podobně)
  • Desítky lůžek pro většinu svatebčanů (penziony, větší vinařství, větší statky, zámky)
  • Vyšší desítky až stovky lůžek (velké resorty, externí ubytování svatebního místa)

Pokud vaše rodiny bydlí ve větší vzdálenosti od sebe, je prakticky nezbytné hostům zajistit ubytování. Snažte se hledat ubytování s většími kapacitami. Pokud hledáte na jižní Moravě, určitě neváhejte kouknout na můj katalog svatebních míst.

Ještě malý tip – v případě že narazíte na místo, které se vám na první pohled zamlouvá, ale nedisponuje kapacitami přímo v místě svatebního dění, zkuste se majitelů zeptat, jestli by vám byli schopni doporučit ubytování v okolí. Dobrým příkladem může být námá Stodola Suška, která sice nemá žádná lůžka přímo ve stodole, ale nabízí stovky lůžek ve 2 km vzdálené Kocandě Kravsko. Navíc Suška rovnou nabízí i možnost převozu svatebčanů dodávkou. V takovém případě menší vzdálenost ubytování od svatebního místa vůbec nevadí.

5. Další služby

Budete chtít svůj vlastní externí catering nebo catering přímo od svatebního místa?

Budete chtít pomoci s dekoracemi?

Vyberete si vlastní dodavatele (oddávající, fotograf, kameraman, květiny,..) nebo si necháte poradit?

V této fázi se zamyslete, do jaké míry se chcete angažovat v rámci plánování, organizace a chystání vaší svatby nebo zda by vám spíše vyhovovalo mít svatbu na klíč.

Svatební místa bych opět podle přístupou rozdělil do několika kategorií:

  • Stritkní svatba na klíč – Zaplatíte relativně vysokou částku, ale nestaráte se o nic. Svatební místo má svého vlastního koordinátora svateb, který v závislosti na vašich přáních zajistí kompletní přípravu a chod svatby.
  • Svatba na klíč s možností vlastních dodavatelů – Podobné jako první případ, jen s benevolentnějším přístupem. Taková místa můžou například vyžadovat využití interního cateringu, ale na druhé straně pro ně není problém, když si dekorace nachystáte sami.
  • Vyberte si sami – Ideální stav. Svatební místo vám dá vybrat, zda chcete dražší svatbu na klíč nebo si vše vyřešíte sami.
  • Pouze pronájem místa – Nejbenevolentnější varianta. Dostanete klíče, pronájem na počet dohodnutých dní a veškeré dodavatele si řešíte sami.

6. Myslete na budget

Svatební místo spolkne velkou část vašeho rozpočtu. Škála ceny za místa se velmi liší, v zásadě se však odvíjí o těchto parametrů:

  • Nové či zavedené místo – nová svatební místa fungují první sezóny často za startovní ceny, které jsou znatelně nižší.
  • Rozsah nabízených služeb – pronajímáte si jen místo nebo i další služby (catering, výzdoba, koordinátor,..)?
  • Lokalita – plánujete svatbu v centru Prahy nebo na vesnici na okraji lesa?
  • Doba pronájmu (1,2,3 či více dní) – některá místa počítají s maximálně jednou svatbou týdně a pronájem probíhá typicky od pátku do neděle. Naproti tomu jiná místa zvládají i 5 svateb týdně od středy do neděle.
  • S ubytováním či bez ubytování
  • V sezóně nebo mimo sezónu – ceny od začátku června do konce září jsou zpravidla vyšší. Rozdíl za pronájem (pouze) svatebních prostor 30.9. a 1.10. může být dvojnásobek ceny.
  • O víkendu nebo v týdnu – stejně tak hraje roli i den v týdnu. Soboty jsou nejvytíženější, jiné dny proto mohou být ve slevě.

7. Poptejte se na doporučení

Stejně jako u jakéhokoliv jiného nákupu může i doporučení přátel a známých hrát při volbě vašeho svatebního místa rozhodující roli. Neváhejte se zeptat svého blízkého okruhu. Je velká šance, že se vaši bližní v posledních letech zúčastnili jedné či více svateb a určitě se s vámi rádi podělí o své zkušenosti se svatebními místy.

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že často fotím na stejných svatebních místech ve stejném okruhu lidí. Rozhodně to není náhoda – pokud místo funguje po všech směrech dobře, lidé se na něj rádi vracejí při příležitosti dalších svateb.

8. Řešte dostupnost s předstihem

O skvělá svatební místa je stále nouze. Ta nejlepší zvládají i 80 svateb za rok, což může v sezoně znamenat i 5 svateb týdně. Hlavní termíny jsou tak často vybookovány i 1,5 roku dopředu. S rezervací tedy neotálejte.

Zároveň je nasnadě zmínit, že skvělou alternativou ke klasickým sobotním termínům jsou termíny ve všední dny. I vyhlášená místa budou mít na last minute svatby velmi pravděpodobně hned několik volných termínů v pátek, čtvrtek či jiný všední den. Zároveň zabijete více much jednou ránou – dost možná získáte slevu na termín a budete mít mnohem menší problém s výběrem dalších dodavatelů (oddávající, fotograf, kameraman,..) kteří mají sobotní termíny zarezervované dlouho dopředu.

9. Hledejte zpětnou vazbu

Jakmile máte zúžený výběr svatebních míst, podívejte se po online recenzích na daná místa. Pokud je někde problémový manažer, koordinátor či celé svatební místo, velmi pravděpodobně se o tom dozvíte z recenzí na Google, portálu beremese.cz nebo facebookových skupinách. Takový průzkum je rozhodně dobře investovaný čas, protože díky němu můžete předejít množství potenciálních komplikací.

10. Promyslete logistiku hostů a dodavatelů

Doprava a parkování vašich hostů a dodavatelů není samozřejmostí. Jiné možnosti bude mít osamělý statek s parkovacím stáním pro 50 aut nebo uzavřená restaurace v centru Prahy. Zažil jsem ale i venkovskou stodolu s komplikovaným příjezdem způsobeným uzávěrkou hlavní silnice k svatebnímu místu. Další příklad – na Hlídce Špilberk uprostřed Brna je možnost parkování jen třech aut, kvůli čemuž je potřeba zaparkovat v centru Brna a na Hlídku dojít cca 10 minut pěšky. Obojí jso uvelmi podstatné informace, které je potřeba všem zúčastněným sdělit.

Pokud je logistika nestandardní, určitě doporučuji připravit pro svatebčany i dodavatele podrobný plán, nejlépe s jasnými GPS souřadnicemi a náčrtem mapy. Ohledně logistiky se neváhejte poradit přímo s provozovateli svatebního místa.

11. Zajeďte se na místo podívat osobně

Věřte svému instinktu.

V první fázi výběru svatebního místa vám postačí fotky, popis a recenze. Pokud vše klapne, neváhejte se na místo zajet podívat. Dojem z reálné návštěvy je rozhodující a až tehdy dokážete naplno pocítit atmosféru svatebního místa. Důležitá je v rámci poznávání místa i osobní schůzka s majitelem (případně manažerem či koordinátorem). Je to typicky stěžejní osoba, se kterou budete komunikovat plánování celé svatby.

TIP: pokud hledáte místo na jižní Moravě, určitě koukněte na můj katalog svatebních míst

Checklist při výběru svatebního místa

Základy

  • Je termín, který zvažujeme, dostupný? Pokud ne, jaké další termíny jsou v daném měsíci k dispozici?
  • Jak dlouho dopředu si mohu rezervovat termín?
  • Máte slevy mimo sezónu nebo ve všední dny?
  • Je prostor dostatečně velký pro počet našich hostů?

Ceny

  • Jaké jsou cenové možnosti?
  • Kolik je záloha na rezervaci našeho termínu? Je to vratné?
  • Jaký je splátkový kalendář? Existují nějaké poplatky z prodlení? Můžeme to všechno zaplatit předem?
  • Zahrnuje celková platba poplatky za služby, spropitné a poplatky za úklid? Pokud ne, jaké jsou dodatečné náklady, se kterými bychom měli počítat?
  • Jaké jsou storno podmínky?

Vybavení

  • Je na místě ubytování nebo si budeme muset rezervovat jiné místo?
  • Existuje nějaká kyvadlová doprava k přepravě hostů z jejich hotelů do našeho místa? Pokud ano, jaké jsou preferované hotely?
  • Je v místě konání silný mobilní signál?
  • Máte dostatek stolů, židlí atp.?

Dodavatelé

  • Kdo bude naší kontaktní osobou v den svatby a při plánování? Je služba kontaktní osoby zahrnuta v ceně?
  • Mohu si najmout vlastní dodavatele?
  • Jste schopni mi doporučit vlastní ověřené dodavatele?
  • Zajistíte nám obsluhu? Je to v rámci ceny?

Jídlo a nápoje

  • Máte vlastní stravování? Pokud ano, je to zahrnuto v ceně pronájmu?
  • Můžeme udělat ochutnávku před akcí?
  • Existuje nějaké minimum jídla a pití?
  • Můžeme si vzít vlastní alkohol? Platí se případně kolkovné?

Další dotazy

  • Pokud je místo obřadu venku, existuje záložní plán pro případ deště?
  • Umožňuje obřad více možností obřadu v případě, že by na nás během obřadu mělo svítit ostré slunko (zvlášť v létě)?
  • Jaké jsou možnosti osvětlení?
  • Jsou povoleny svíčky / prskavky / konfety atd.?
  • Co můžou svatebčané házet při průchodu špalírem po obřadu?
  • Je místo bezbariérové?
  • Jsou povoleni domácí mazlíčci?
  • Kam se můžeme jít fotit?
Jak vybrat svatební místo